Pozycjonowanie SEO (Search Engine Optimization) to szereg technik mających na celu zwiększyć widoczność danych treści w sieci. Uzyskać wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania oraz zwiększyć szansę na to, że właśnie to daną stronę wybierze użytkownik sieci. To proces skomplikowany, niekiedy długotrwały, wymagający wiedzy o działaniu silnika Google i umiejętności posługiwania się określonymi narzędziami. Czy można się tego samodzielnie nauczyć? W sporej mierze tak i na tego typu oczekiwania odpowiadają liczni autorzy książek o SEO. O wybór konkretnych pozycji poprosiliśmy ekspertów z krakowskiej agencji SEOSEM24.
Jaka powinna być dobra książka o SEO według SEOSEM24?
Pomimo, że rynek wydawniczy nie jest w aż takim stopniu otwarty dla domorosłych specjalistów od wszystkiego, jak dzieje się to w blogosferze czy na YouTube, nadal pojawiają się pozycje mało kompetentne. Bywają też książki, które co prawda dostarczają rzetelnej wiedzy, lecz napisane są z niepotrzebnym zadęciem lub w niezwykle specjalistyczny sposób, który zrozumieją wyłącznie wtajemniczeni. Najlepiej, jeśli książka skierowana jest do osób otwartych na wiedzę, ale też wiedzących, czego szukają. Naszym zdaniem dobra książka o SEO powinna:
- wyjaśniać podstawy SEO, lecz od ogółu przechodzić do szczegółu,
- skupiać się na konkretnych aspektach SEO,
- pokazywać na przykładach, w jaki sposób stosowanie SEO pomaga w pozycjonowaniu oraz jakie są z tego wymierne korzyści,
- uczyć obsługi narzędzi analitycznych oraz interpretacji wyników,
- być napisana zrozumiałym językiem, który zarówno dostarczy wiedzę laikowi, jak i uszanuje osoby bardziej zorientowane,
- poruszać takie aspekty SEO, które nie tracą na aktualności,
- być konkretna i nie za długa – książki poradnikowe mają na celu dostarczać wiedzę szybko, tu i teraz, bez niepotrzebnych przedłużeń czy anegdot.
Na szczęście pozycji, które spełniają powyższe wymagania, jest na rynku sporo, a my wskażemy Ci kilka z nich.
Książki o SEO – polecane pozycje z rankingów branżowych
Poniższe zestawienie opracowaliśmy w oparciu o branżowe rankingi książek o SEO. Staraliśmy się wybrać pozycje w miarę nowe, skierowane do początkujących, uznane w branży oraz napisane w języku polskim. Wszystkie z nich znamy i możemy z czystym sumieniem polecić.
Wojownik SEO. Sztuka osiągania najwyższych pozycji w wyszukiwarkach.
Autor: Jonh I. Jerkovic
To pozycja dobra dla tych, którzy dopiero zaczynają przygodę z pozycjonowaniem. W książce czytelnik odnajdzie podstawową wiedzę o SEO jako takim, optymalizacji stron i technikach pozycjonowania. Książka ma dość rozległy segment poświęcony filozofii działania wyszukiwarek internetowych oraz algorytmów, którymi się posługuje. Autor na podstawie własnych doświadczeń pokazuje, gdzie łatwo popełnić błąd i doprowadzić do błędnego indeksowania strony. Książka napisana jest prostym i zrozumiałym językiem. Zawiera wytłumaczoną podstawową siatkę pojęciową.
SEO Playbook
Autor: Sławomir Czajkowski
Tym razem pozycja od autora, który zna zagadnienia SEO „od środka”. Sławomir Czajkowski to założyciel niezwykle użytecznego, a przez to popularnego narzędzia do optymalizacji treści sieciowy – SurferSEO. W SEOSEM24 również się go używa. W swojej książce autor również zwraca się do początkujących, chcących poznać SEO od podszewki. Książka podzielona jest na 4 segmenty – tworzenie treści i ich optymalizacja, analityka i raportowanie oraz optymalizacje on-site i off-site. Autor w większym stopniu skupia się na samych treściach i efektywnym ich tworzeniu niźli na aspektach technicznych czy programistycznych. Jest sporo o frazach kluczowych, ich prawidłowym stosowaniu i dobieraniu.
SEO jako element strategii marketingowej Twojej firmy
Autor: Paweł Cengiel
W tej książce przedstawiono techniki pozycjonowania SEO jako zadanie dla długodystansowców. Spory nacisk położony jest na znaczenie systematyczności pozycjonowania oraz skuteczność prowadzenia długotrwałych kampanii SEO. Poza wszystkim dowiemy się oczywiście jakie dobierać treści, jak je w widoczny sposób publikować lub jak pozyskiwać wartościowe linki do linkowania zewnętrznego. Kolejny segment poświęcony jest audytom SEO, jak je przeprowadzać, po co je przeprowadzać oraz jak analizować uzyskane dane od użytkowników naszych stron. Sam autor jest szkoleniowcem i od lat wskazuje, jak istotna w pozycjonowaniu jest systematyczność i cierpliwość.
Narzędzia Google dla e-commerce. Wydanie II poszerzone
Autor: Krzysztof Marzec
Tym razem coś dla tych, którzy chcieliby uprawiać handel w Internecie. E-commerce to istotna i rozrastająca się branża. Autor książki od lat zajmuje się szkoleniem w zakresie Google Ads i przedstawia metody na efektywne pozycjonowanie, właśnie pod kątem sklepów internetowych. Pokazuje, jak metody SEO pomagają w sprzedaży produktów i usług. Wskazuje, jakie frazy kluczowe interesują klientów oraz jakie narzędzia analityczne stosować, aby pozyskiwać wartościowe dla e-commerce dane. Co ciekawe, książka jest skierowana nie tylko dla początkujących – poszerza wiedzę tych, którzy znają już podstawy SEO i chcą wiedzieć, jak pozycjonować pod kątem e-commerce.
Marketing internetowy w Google. Pozycjonowanie, Ads & Analytics dla biznesu, e-commerce, marketerów
Autor: Krzysztof Marzec, Tomasz Trzósło
Ponownie Krzysztof Marzec, razem z Tomkiem Trzósło, specjalistą od SEM i UX tłumaczą, jak SEO pomaga w promowaniu marki w sieci. Ponownie jest nacisk na strategię i systematyczność, tym razem jednak więcej jest psychologii marketingu oraz metod na autopromocję. Jest nieco o Google Ads, płatnych reklamach, ich projektowaniu oraz pisaniu treści pod SEO sprzedające promowaną markę. Książka wyjaśnia podstawy, tłumaczy pojęcia, a następnie – na podstawie życiowych przykładów – pokazuje możliwe i skuteczne rozwiązania w marketingu internetowym. Ogromnym atutem książki jest jej aktualność – pozycja wyszła w 2022 roku.
SEO Marketing. Bądź widoczny w Internecie
Autor: Adrian Andrzejczyk
Coś dla tych, którzy znają podstawy i rozumieją, czym jest SEO, ale chcieliby potrafić stosować je w praktyce sam autor określa swoją pozycję jako „książkę teoretyczno – empiryczną”. Oznacza to prowadzenie czytelnika po kolejnych aspektach SEO posiłkując się konkretnymi przykładami. Ponownie, dowiemy się o tym, jak działa wyszukiwarka, jakie są jej stałe algorytmy oraz które czynniki SEO są istotniejsze od innych. Jest też ważny segment poświęcony marketingowi internetowemu. Całość napisana zrozumiałym i popularno-naukowym językiem.
Nie musisz ograniczać się tylko do tej listy – książek o SEO jest znacznie więcej. Te jednak uznaliśmy za najciekawsze. Jeśli interesują Cię bardziej szczegółowe aspekty SEO, materiały z pogranicza SEO, marketingu, psychologii i analityki albo masz dobrze opanowany angielski, wartościowych pozycji znajdziesz znacznie więcej.
Kurs pozycjonowania dla początkujących
Autor: Marta Gryszko
Kolejna uznana autorka i praktyczka pozycjonowania SEO. Na podstawie swoich doświadczeń opracowała kurs praktycznego stosowania technik SEO. Jest sporo o frazach, optymalizacji kodu, linkowaniu i pozyskiwaniu linków. Są rozdziały poświęcone działaniu w sytuacjach alarmowych, narzędzi do pozycjonowania oraz o technikach PR. Każdy rozdział kończy się konkretnym zadaniem do wykonania dla kursanta. Dobra pozycja zarówno dla kompletnych laików jak i osób rozumiejących SEO, lecz potrzebujących inspiracji do jego praktycznego stosowania.
SEO, czyli sztuka optymalizacji witryn dla wyszukiwarek
Autor: Eric Enge, Stephan Spencer, Jessie Stricchiola
Kolejna pozycja z zagranicznymi autorami. Są nimi właściciele firm SEO oraz konsultanci. Książka traktuje pozycjonowanie SEO dość kompleksowo. Jest teoria, ćwiczenia do wykonania oraz praktyczne zasady stosowania SEO. Nie brakuje rozdziałów poświęconych znaczeniu portali społecznościowych, komentarzy klientów i analizy danych pozyskanych od klientów. W książce znajduje się też segment bardziej techniczny – o tym jak zbudowane są algorytmy Google i wedle jakich stałych zasad funkcjonują. Pomimo bardzo specjalistycznych informacji, nie muszą się jej obawiać początkujący – książka napisana jest w przystępny sposób a jakość tłumaczenia bardzo wysoka.
Dlaczego warto poznać SEO i stosować pozycjonowanie?
O tym, jak istotne jest pozycjonowanie SEO przekonało się mnóstwo przedsiębiorców, autorów treści internetowych, blogerów, marketingowców czy propagatorów idei. W skrócie daje ono naprawdę wymierne korzyści:
- Twoja strona jest znacznie wyżej w wynikach wyszukiwania Google,
- Twoja strona jest postrzegana jako wiarygodna przez algorytmy Google, a zatem sama wyszukiwarka podtrzymuje wysoką pozycję,
- wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania to większa szansa, że użytkownik wybierze właśnie Twoją stronę,
- im więcej osób zagląda na Twoją stronę, tym więcej osób zapozna się z Twoją ofertą czy przekazem ideowym – a to szansa na kolejnych klientów, lepszą sprzedaż i zysk,
- Twoja strona jest lepiej zaprojektowana, ciekawsza dla użytkownika i zachęca do ponownego odwiedzenia,
- Twoja strona działa szybciej i jest lepiej dostosowana do różnych użytkowników, w tym przeglądających internet na smartfonie czy tablecie.
Jeśli zatem prowadzisz działalność w internecie, po prostu powinieneś stosować pozycjonowanie SEO. To się po prostu opłaca i niekiedy jest zwyczajnie konieczne do tego, aby dotrzeć do odbiorców, czyli klientów. Najlepsze efekty daje powierzenie go agencji, ale nie oznacza to, że sam nie powinieneś się edukować. Czy książki o SEO to dobry pomysł?
Czy nauka z książek o SEO ma sens?
Każda forma edukacji ma sens, a w przypadku pozycjonowania SEO ważne jest oparcie się na źródłach sprawdzonych i doświadczonych. Dobre książki o SEO pisane są przez autorów, którzy sami działają w branży marketingu internetowego. Znają to zagadnienie od środka, mają doświadczenie, wiedzą, czego unikać a na jakie metody zawsze warto postawić. Dlatego zawsze przed zakupem konkretnej pozycji warto sprawdzić opinie o niej lub przynajmniej bieżąco prześwietlić autora. Jeśli jest to zawodowy szkoleniowiec, właściciel agencji SEO albo specjalista od SEM czy UX – jest to mocna przesłanka ku temu, że dana książka będzie wartościowa.
Co może dać czytanie książek o SEO?
Nawet jeśli powierzasz pozycjonowanie SEO agencji, wiele zyskujesz, jeśli pozyskasz przynajmniej podstawową wiedzę na temat SEO. Dowiesz się, czym w istocie jest pozycjonowanie, poznasz najważniejsze terminy i techniki. Wtedy nawet codzienna współpraca z agencją SEO jest łatwiejsza i efektywniejsza – mówiąc wprost, będziesz rozumiał, o czym do Ciebie mówią SEO-wcy. Nauczysz się samodzielnie monitorować stan swoich treści pod kątem SEO, a z czasem może zajmiesz się tym zawodowo. Wszystko zależy od Ciebie. Pytanie – czy warto postawić na książki papierowe, podczas gdy w internecie jest mnóstwo kolorowych, interaktywnych i darmowych kursów SEO? Nie brakuje też przecież fachowych i dobrze napisanych artykułów blogowych na ten temat. Cóż, jakość tych kursów, zwłaszcza darmowych, nie zawsze jest najlepsza. Często takie szkolenia są wybrakowane, podane w formie sprytnie zawoalowanego DEMO. Wiedza z dobrych książek, np. tych, które wyżej polecamy, zawsze jest rzetelna, zebrana w jednym miejscu i można do niej wielokrotnie powracać.
Dziś książka niejedną ma postać – e-booki o SEO
Dla wielu też tradycyjna papierowa książka to rozwiązanie wygodne, czy wręcz ekologiczne. Nie zużywa się prądu i można ją czytać w wolnej chwili, w dowolnym miejscu. Wydawcy rozumieją jednak zmieniające się czasy oraz przyzwyczajenia czytelników. A ludzie zajmujący się SEO dużo siedzą w sieci i korzystają z urządzeń mobilnych. Wiele dobrych pozycji, także tych polecanych przez nas, możesz nabyć w formie e-booka. Jeśli z jakiegoś powodu taka forma jest dla Ciebie wygodniejsza, nie powinno być z tym problemu. Jest też grupa czytelników „słuchowców”, którzy najlepiej przyswajają wiedzę, którą usłyszą i dla nich najlepsze są audiobooki. Z tym może być delikatny problem, gdyż materia takich książek nieco gorzej się nadaje na audiobooki niż powieści czy publicystyka. Niemniej – książki o SEO możesz nabyć w różnych formach, w zależności od Twoich preferencji i przyzwyczajeń.
Teoria i praktyka to związek z problemami
Żeby nie było tak kolorowo, jest jeden aspekt, który w przypadku pozyskiwania wiedzy z książek może być problemem. Pozycjonowanie SEO w dużej mierze opiera się na działaniu algorytmów Google. Te z czasem się zmieniają, podobnie jak tendencje konsumenckie i frazy kluczowe, które wpisują użytkownicy. To proces, który wymaga stałego monitorowania i niekiedy elastycznego podejścia do technik SEO. Książka z natury rzeczy się nie aktualizuje. Treść raz napisana na papierze pozostaje taka już zawsze. Stąd część wiedzy z książek może okazać się po kilku latach mniej użyteczna. Dobrzy autorzy są świadomi tego problemu i wydają edycje poprawione i uzupełnione. Zwracaj na to uwagę przy kupnie książki. To ponownie pokazuje, że warto czytać praktyków – wiedza teoretyczna w SEO pozwala co najwyżej na rozumienie podstawowych pojęć. Samo pozycjonowanie to niekiedy improwizacja.
Rynek książek SEO, w tym poradnikowych ma się nieźle
Jeśli spojrzysz na zestawienia dużych sieci księgarni, zobaczysz, że w pierwszej dziesiątce przoduje publicystyka oraz książki poradnikowe. O różnej tematyce – kulinaria, relacje międzyludzkie, technika, dekoracja wnętrz. Zagadnienia SEO to materia bardziej elitarna, skierowana do osób zajmujących się tym zawodowo. Jednak i w tym wypadku ma miejsce podobny trend. O ile średni poziom czytelnictwa nie jest najwyższy, w tych specjalistycznych kręgach czytanie i edukowanie się jest jednym z elementów funkcjonowania. Książki o SEO się sprzedają – ludzie szukają porządnych opracowań, nawet w obliczu wspomnianych darmowych treści szkoleniowych w internecie. Chyba zawsze tak będzie – podobnie jak telewizja nie zniszczyła teatru, nie zniknie też zapotrzebowanie na książki.
Co lepsze – książki czy kursy i szkolenia?
Książka jako źródło wiedzy nie stoi w opozycji do innych form szkoleń SEO. Szkolenia prowadzone przez firmy często mają charakter indywidualny, skierowany do konkretnej branży albo środowiska. Książka może być czymś w rodzaju podręcznika, utrwalacza wiedzy. Agencja SEO może przeszkolić Twój personel lub udzielać stałych konsultacji. Coś takiego robi zresztą także SAMOSEO24 i chyba robi to dobrze, skoro pozytywne opinie o niej dały jej zwycięstwo w rankingu serwisu Rating Captain, jako najlepsza agencja SEO w Polsce. Między innymi to spowodowało, że poprosiliśmy ich o wskazanie dobrych książek o SEO. A sama książka to świetne narzędzie do samodzielnej edukacji. Może też być dobrym uzupełnieniem wiedzy zdobytej na szkoleniach SEO. Najważniejsze, byś miał chęci!