Popularne powiedzenie w świecie marketingu głosi, że połowa tego, co wydaje się na reklamę, jest marnowana… ale problem polega na tym, że nie wiemy, która to połowa. W czasach kryzysu optymalizacja inwestycji marketingowych jest potrzebna bardziej niż kiedykolwiek. Idealnie byłoby, gdybyśmy mogli utrzymać te same wyniki, ale jednocześnie zmniejszyć wydatki na marketing. Jak to osiągnąć?
1. Poznaj swoją buyer persona
Aby utrzymać wyniki marketingowe przy jednoczesnym obniżeniu kosztów, konieczne jest dobre ukierunkowanie wszystkich działań. Stworzenie „buyer persona” jest niezbędne w każdej kampanii marketingowej, ale w czasach kryzysu jeszcze ważniejsze jest jej aktualizowanie. Dlatego zalecam regularne badanie słów kluczowych i pytanie potencjalnych odbiorców o opinie.
2. Skup się na marketingu treści
Marketing treści generuje więcej potencjalnych klientów niż tradycyjny marketing przy niższych kosztach, a ponadto pomaga nam pozycjonować się jako autorytet w naszej branży. W czasach kryzysu nigdy nie powinniśmy ograniczać jakości i ilości treści, choć możemy rozważyć alternatywne rozwiązania, które są łatwiejsze w produkcji, np. filmy na żywo.
Żadna strategia marketingowa nie powiedzie się bez wiedzy biznesowej, dlatego polecamy przeczytanie specjalistycznych artykułów o zarabianiu pieniędzy tutaj: https://zarabianie.com.pl/
3. Zmierz swoje wyniki
Pomiar to jedyny sposób na optymalizację inwestycji marketingowych. Zdecyduj, jakie są Twoje kluczowe wskaźniki i nigdy nie trać ich z oczu: tylko wtedy będziesz wiedział, w które działania warto inwestować, a które można wyeliminować, aby obniżyć koszty marketingu.
4. Zaplanuj strategię lejka sprzedażowego
W szczególnych momentach kryzysu, kiedy chcemy wzmocnić krótkoterminowe wyniki, aby wyjść z zapaści, warto sprawdzić, jak rozkładają się inwestycje marketingowe na poszczególne etapy lejka sprzedażowego. W takich okolicznościach dobrym pomysłem może być tymczasowe skoncentrowanie zasobów na ostatnich etapach lejka, czyli na marketingu skierowanym do użytkowników, którzy są bliżej punktu zakupu.
5. Wykonaj remarketing
Remarketing lub retargeting polega na ponownym dotarciu do użytkowników, którzy już wykazali zainteresowanie Twoją marką. Ponieważ jest to ograniczona grupa odbiorców, koszty są niższe, a szanse na osiągnięcie konwersji większe. Dlatego jest to bardzo odpowiednia taktyka, gdy chcemy obniżyć koszty marketingu przy zachowaniu tych samych wyników.
6. Zautomatyzuj swoje procesy
Automatyzacja marketingu to prosty sposób na znalezienie czasu i zasobów na inne zadania, co prowadzi do lepszej optymalizacji budżetu. Co więcej, nie trzeba dokonywać dużych inwestycji, aby rozpocząć automatyzację, ponieważ na rynku dostępnych jest wiele niedrogich narzędzi, które mogą w tym pomóc.